Nytt avhopp från MittMedia, hur står det till inom dess toppskikt?

Nu avgår ytterligare en toppchef inom MittMedia, en av landets
ledande mediekoncerner med en miljardomsättning. Det är privatmarknadschefen
Petra Bjernulf  som slutar. Hennes avgång kommer tätt efter flera andra personförändringar
i koncernledning och stab. I somras skrev jag att dessa chefsbyten i MittMedia
föder frågor och det gäller än mer idag. Hur står det egentligen till inom
MittMedias toppskikt?

Petra Bjernulf, rekryterades internt 2012 till
koncernledningen som privatmarknadschef från Dalarnas Tidningar, DT, som införlivades
i MittMedia 2008. På DT var Bjernulf vd och dessförinnan privatmarknadschef
under ett tiotal år, framgångsrik i alla avseenden och avancemanget till
koncernledningen var därför inte särskilt förvånande, snarare tvärtom.

På DT jobbade också tidigare MittMedias redaktionella chef
AnnaKarin Lith som nyhetschef och redaktionell utvecklingschef. Både hon och
Petra Bjernulf var då engagerade i bland annat skapandet av DT:s framgångsrika
veckomagasin Pralin. De bör därmed ha känt och kunnat varandra väl när de 2012
återförenades i MittMedias koncernledning.    

Som företagsmarknadschef rekryterades Björn Hemmingsson när vd
Thomas Peterssohn under 2012 formerade den nya koncernledningen. Hemmingsson var
tidigare vd för Östersunds-Tidningar. Redan i oktober 2013 lämnade han dock
överraskande koncernledningen och sin anställning i MittMedia.

Hans efterträdare blev föga överraskande Peter Karlsson,
tidigare företagsansvarig inom Dalarnas Tidningar. Bara ett drygt år efter
tillträdet meddelade Karlsson runt det senaste årsskiftet att han slutar på MittMedia, ett
besked som var lika överraskande som de andra avgångarna. 

Kvar i koncernledningen sedan den skapades 2012 finns nu koncernchefen
Thomas Peterssohn och redaktionella chefen AnnaKarin Lith förutom, i mer undanskymda
roller, ekonomichefen Fredrik Almén och CFO Ulf Eriksson, båda rekryterade från
funktioner inom MittMedia före 2012.  

AnnaKarin Lith är, förutom Thomas Peterssohn, den enda som
initialt rekryterats externt till den nya koncernledningen när den byggdes upp 2012.
Drygt ett år senare har även HR-chefen Carin Andersson rekryterats externt till
koncernledningen sedan hennes företrädare Jan Holm slutat. 

En annan uppmärksammad rekrytering var när Anna Rastner blev
digital affärsutvecklingschef inom MittMedia i oktober 2013. Hon hade tunga
meriter, senast som redaktionschef för digitala medier på Expressen och
tidigare vd på TV8 mm.  Redan efter mindre
än ett år lämnade Anna Rastner plötsligt MittMedia och gick till ett jobb som
digital programchef på TV4.

Chefsbyten är normala lite då och då i alla verksamheter,
men inte riktigt i den snabba takt som just nu inom MittMedia, känt som ett
visionärt företag sedan tre år tillbaka då koncernschefen Thomas Peterssohn
tydligt gav den digitala omställningen högsta prioritet för verksamheten. Om detta
föreföll det också råda enighet om inom ledningen.

Och koncernen har uppmärksammats inom branschen för sitt
utvecklingsarbete. Visst, kritik finns mot dess förändrande inriktning, men
MittMedia har också utsetts till årets bästa innovativa medieföretag i Europa
och funnits med bland nomineringarna till Stora Journalistpriset som årets
förnyare.  Det har funnits goda skäl att
imponeras av koncernens utveckling.    

Ändå drar nu den ene efter den andre chefen trots den
nytända koncernens och ledningsorganisationens korta historia. Förutom Anna
Rastner har inte de övriga som lämnat koncernen haft några nya jobb att gå
till. Ingen av dem som slutat har angett något problem, typ motsättningar, som
orsak till att de slutar. MittMedia har inte heller gått ut med någon tydlig
information om avgångarna utöver de artigheter som hör till då någon slutar, transparansen
är begränsad även inom medieföretag sådana här gånger.

Avgångarna kan naturligtvis bero på åsiktskillnader om
verksamheten, men också på maktkamp eller personliga motsättningar. Förutom
Thomas Peterssohn är det den redaktionella chefen AnnaKarin Lith som synts och
hörts mest i branschdebatten och också varit den som säkert agerat rätt tufft,
kanske rentav hårdhänt, internt i koncernens krävande utvecklingsarbete.

I sådana processer är det inom medieföretag snarare regel än
undantag att den redaktionella sidan och dess chefer tar plats och spelar en
dominerande roll även utanför det redaktionella reviret. Gissningsvis är det
precis det som skett även denna gång, men att det leder även till återkommande chefsavgångar
förvånar.

Oavsett orsak och verkan så har nu Thomas Peterssohn problem
att hantera utöver de strukturfrågor som han säkert hellre ägnar sig åt, typ
övertagandet av Promedia i samverkan med Eskilstuna-Kuriren. Både företags- och
privatmarknadscheferna ska på något sätt ersättas i koncernledningen i en
organisation som rimligen måste fungera längre än, som hittills, bara något år.    

  

Publicerat

av