Journalisten.se släpper snart ny sajt

Enligt uppgift gör tidningen Journalisten snart om sin sajt, helt eller i väsentliga delar. Äntligen! Både Journalisten och resten av branschpressen behöver piggas upp.
Man kan förundras, förfasas eller förtjusas över tillståndet för dagspress, tidskrifter, radio, bloggar och poddar i Sverige. Där händer det ändå något, snart sagt varje dag
Mediernas vakthund, branschpressen, lever däremot lite i skuggan. Vem bryr sig egentligen om den? Branschtidningarna är ju inte särskilt roliga.
Så till exempel Journalisten med sin rätt röriga sida. Och mediernas krångligaste inloggning för läsare som inte är medlemmar i facket!
Men samtidigt är Journalisten en av de viktigaste branschtidningarna vi har, kanske till och med den viktigaste. Dagens Media och Resumé är proffsigare i sin utformning, men de har ju samma ägare. Inte så bra.
Journalisten är fackets tidning vilket kanske inte heller är så bra, beroende på vem som tycker vad. Den är dock en egen röst vid sidan om de övriga och har därmed en viktig position.
Bonniers branschtidningar är dyra och når nog främst direktörer, chefredaktörer och andra chefer. Journalisten är nog den enda som når alla journalister.
Redan när Medievärlden försvann tappade bevakningen om journalistiken och den publicistiska debatten energi. För att inte tala om när Thomas Mattsson och Jan Helin slutade podda om mediernas värld!
Så länge de höll på med var det kul att följa debatten om medierna, men idag vilar det en trötthet över alltihop. Då var det intressant med branschnyheter, spekulationer och skvaller. Livsluft för medienördar, ”alla” lyssnade.
Nu har ju både Thomas Mattsson och Jan Helin försvunnit in i branschdimman som tunga seniora rådgivare. Åt Bonnier, som äger (nästan) alla de medier konglomeratets två branschtidningar ska bevaka.
Mattsson och Helin har säkert kul där de numera är partners på sina toppjobb om mediernas framtid. Därtill kan de vara stolta över att ha gjort en nedlagd podd vars lyssnare ständigt hoppas att de ska återkomma, men nu har de ju så att säga desarmerat sig själva.
Hursomhelst kan man nu hoppas på en liten ljusning i mörkret när Journalisten tydligen gör om sin digitala edition. Nu snart, kanske om någon vecka? Någon månad?
Omgörningen är inte bara efterlängtad, utan också väntad. Ingen kunde väl tro annat än att Axel Andén skulle göra om tidningen när han kom hem från fjället och blev ny chefredaktör för Journalisten?
Axel Andén har under fyra år varit chefredaktör på Sveriges mest självständiga tidning, Haparandabladet, ägd av Örjan Pekka. I höstas blev han chefredaktör för Journalisten och tidningen Finansliv.
Längre tillbaka jobbade han många år åt nedlagda Medievärlden, senast som chefredaktör och ägare. Tidningen ägdes dessförinnan av Tidningsutgivarna. TU, som paradoxalt nog nu inte har någon egen branschtidning.
För runt 20 år sedan var Medievärlden ständigt på tapeten i TU:s styrelse. Det var så gott som alltid Hallpressens vd Stig Fredriksson som gång på gång föreslog att tidningen skulle läggas ner av kostnadsskäl. Jag argumenterade alltid emot, ett TU utan tidning, usch…
Nu får vi se hur bra satsningen på Journalisten blir. Är det något hela medievärlden behöver idag så är det lite nytänk, något friskt och något kul. Det är lite väl optimistiskt att tro på Journalisten som en spjutspets i sammanhanget, men man får ju inte sluta tro och hoppas, halleluja…
Slutligen har bevakningen av medierna fått tillökning i form av ett nyhetsbrev, Malmsten om Medier. Där finns onekligen åtminstone lite nytänk, men det friska och roliga är ju svårt att få in i en sådan koncentrerad produkt.
Malmsten om Medier skrivs och ges ut av rutinerade journalisten, konsulten och författaren Anders Malmsten. För några år sedan skrev han den uppmärksammade och utmärkta boken Press Stopp om den svenska landsortspressens uppgång och fall.
Det första nyhetsbrevet kom i oktober. Det publiceras var fjortonde dag och är gratis, men man får också stötta med en prenumeration om man så vill. Det gjorde jag, osett. Nu är det redan runt 500 som beställt nyhetsbrevet, om jag fattat rätt.
Anders Malmsten förefaller att lyckas med allt han ger sig in på. Han har fått Stora Journalistpriset tillsammans med Per Gunnar Holmgren sedan de startat tidningen Dagens Medicin, haft toppjobb inom Bonniers och skrivit sitt standardverk om landsortspressen.
Nyhetsbrevet görs i nära dialog med läsarna, är ambitiöst, initierat och lovande. Precis vad som behövs som komplement till den traditionella branschpressen. Det ska bli intressant att följa Malmsten om Medier.

Anm. Denna text är publicrad även på min sida på Facebook. Korrigerad och kompletterad den 25.1 kl 17.08

Skickat från Outlook för Android

Publicerat

av