Microsoft och Gävle flygplats – read all about it!

Microsoft bromsar sin expansion i Sandviken och Gävle. Historien går igen; företagens och politikens argument för att få som de vill är desamma som när vår flygplats byggdes för runt 50 år sedan! Men tvärtom!
Då hotades bolag som Sandvik, Korsnäs och andra industrier om det inte byggdes en flygplats. Jobben var i fara. Sandvik och Sandvikens kommun tog täten för att få en ny flygplats.
Jag vet, jag var med som nyhetschef på Gefle Dagblad och uppvaktades påträngande ofta av politiker och företagsledare i främst Sandviken. Ingen nämnd, ingen glömd…
Sandvik behövde flyga in maskiner och flyga ut direktörer, säljare och tekniker. Varje dag till hela världen där bolaget har tusentals medarbetare.
Politikerna (S) i Gävle tvekade om jag minns rätt. Efter många års bråk om saken gick Sandvikens och Gävles kommuner dock till sist ihop och bygde flygplatsen vid Rörberg. För Sandviken var det symboliskt viktigt att den kom att heta Gävle-Sandvikens flygplats.
Så blev det och välfyllda små plan med passagerare från Sandvik och Korsnäs flög flera turer varje dag till Arlanda. För en hundralapp fick man fortsätta till Bromma. Kommunfolk flög också. Även vi på GD och andra företag. Jag med. Fullsatta plan.
Sedan kom tåg direkt till Arlanda från Gävle, men framför allt den nya motorvägen. Då tappade Sandvik plötsligt intresset för flygplatsen och började åka bil till Arlanda. En hel bunt limousiner, egna eller inhyrda, varje dag som kväll och natt.
Och när vederbörande direktör eller tjänsteman kom hem hämtade Sandviks limousin. Så blev det och så förmodar jag att det fortfarande är, inte sällan med bara en tjänsteman i bilen. Men hur det exakt går till idag vet jag inte.
Sandvikens kommun tappade tämligen omgående intresset för flygplatsen och lämnade det gemensamma ägandet för att slippa betala.
Det var nog början till slutet. S-politikerna i Gävle tog tacksamt emot möjligheten att börja motarbeta flygplatsen som de nog aldrigt gillat av någon anledning.
Lantmäteriverket som flyttat till Gävle med många jobb tvingades flytta sin av kommunen utfrusna flygverksamhet med eget plan på Rörberg för fotograferingar.
Polisens helikoptrar svältes ut och slutade tanka i Gävle inför kommunens negativa signaler. Polisens tankstation i Rörberg revs. Kustbevakningen slutade också utnyttja Gävles flygplats, tror jag. Brittiska flygbolag slutade öva start och landning på Rörberg med sina stora plan. BAC 111, hette de väl?
Brynäs slutade hyra plan och flyga till och från bortamatcher. Jämför en flygresa hem från Luleå för spelarna efter förlusten för spelarna häromdagen jämfört med en osannolikt lång bussresa!
Sjuktransporterna med regionernas egna flygplan upphörde snabbt. Brandflyget försvann. Med flera samhällsnyttiga flygningar många av oss inte sett eller ens känt till.
Nu senast fick Rörberg inte bli länets beredskapsflygplats. Vårt län är det enda i Sverige utan en sådan, främst på grund av någon form av snedtändning hos förre landshövdingen Per Bill (M) och Länsstyrelsen. Dessa vill förlägga beredskapslygplatsen på den nedlagda flottiljen i Söderhamn, långt från vårt största akutsjukhus, största hamnen, E4-korsningen med E16, största järnvägsknuten och tunga industrier i Gävle, Sandviken, Hofors och Skutskär. Hjärnsläpp?
Region Gävleborg ville tidigare också lägga ner Gävle flygplats, men har ändrat sig för att dess egna ambulanflygplan (!) ska kunna landa där.
Försvaret vill inte heller lägga ner den, men vill inte heller betala hundratals miljoner till kommunen för något som denna betraktar som något värdelöst katten släpat in. Helt begripligt.
Och när tillräckligt mycket var förstört av Gävle kommun enligt plan skulle Facebook plötsligt få bygga en serverhall på flygplatsen. Gävle kommun var entusiastisk, men företaget hoppade av rätt snabbt. Varför vet jag inte. Möjligen kan de, enligt uppgift, höga och giftiga pfas-halterna i marken och landningsbanan ha spelat in. Den saneringen blir nog jättedyr, oavsett vem som får ta notan,men det problemet låtsas inte makthavarna om.
Sedan ramlade de märkliga och närmast absurda förslagen in om att, enligt kommunens anvisningar, låta Vattenfall bygga en kraftledning rakt över landningsbanan för att tillfredsställa den amerikanska stenrika tech-jätten Microsofts pockande önskemål om mer elektricitet till sina datahallar.
Bolaget har alltså byggt flera enorma sådana i Gävle och Sandviken trots vetskap om befarad el-brist i området. Nu vill bolaget att kommunen löser problemet med sitt huvudlösa förslag om att driva sina miljardsatsningar mot bättre vetande. Kommunens lösning är ledningsdragningen över en fungerande flygplats trots flera flera andra förslag.
Som något slags alternativ talas det även om en jättelik solcellspark över hela flygplatsen, trots att det finns hur mycket plats som helst för sådana närmast var som helst i skog och mark.
Dessutom blir det allt tydligare att Microsoft nu inte akut behöver mer el under överskådlig tid, bolaget drar ju ner över hela världen! Konjunkturen, Trump, krig och allt annat mörker spelar in.
På sjuttiotalet hotades våra företag enligt dem själva och Sandvikens stridbara kommunpolitiker om de inte fick en flygplats. Nu påstås samma företag och även nya Alleima och Microsofts egen verksamhet om de inte får mer el och den måste komma just via flygplatsen! Alla andra förslag döms ut.
Det finns mycket ”grönt” i bolagens och politikernas argumentering. Flyg är fult, trots att renare bränsle och även el-flyg snart är verklighet. Dessutom haglar det av löften om jobb i datahallarna, löften som ingen kan kolla.
Grönfärgade löften har numera fått ett gediget dåligt rykte som bidragsbluffar eller orealistiska. Northvolt är väl det värsta exemplet. Vätgasfabriker, vätgasbussar, elbussar som inte kan laddas samt orealistiska vindkraftsprojekt och andra gröna drömmar därtill. Till och med Miljöpartiet har skippat sin paradgren om reduktionen i bensinen!
Nu är det tydligen mest irländare och amerikaner som flygs (!) in för jobben hos Microsoft som enligt uppgift saknar kollektivavtal. Dessa syns verkligen på stan, men hur många jobb blir sedan kvar i den extremt automatiserade verksamheten?
Men det bolaget, Microsoft, vill Gävles röda majoritet fortsätta gynna på alla de sätt med en minst sagt dålig faktabas för vad som är sant och rätt eller ej. Insynen är närmast obefintlig.
Förr var flygplatsen helt nödvändig för våra basindustrier, hette det. Och dessa fick som de ville.
Nu är den ointressant trots krig I Europa och klart uttalade militära hot mot Sverige enligt europeiska ledare och en enig riksdag, men kommunalråden Åsa Viklund Lång (S) och Jörgen Edsvik (S) vet bättre tillsammans med några lokala poltiker inom (C), (L), MP) och (V).
Försvaret vill ha kvar flygplatsen, men inte betala 300 miljoner som kommunen begär! Onekligen bra betalt för något som samma kommun betraktar som något katten släpat in.
Nu är en ökänd Sverigedemokrat ny landshövding i Gävleborg. Blir det kanske hon som avgör frågan – hennes partikamrater i Gävle vill ha kvar flygplatsen.
Eller också tänker Microsoft om totalt och hittar med sina enorma resurser en ny lösning. Bolaget har råd med var som helst. Ägaren Bill Gates är en av världens rikaste människor och har så många miljarder dollar att han inte vet vad han ska göra med dem. Han och hustrun skänker bort en stor del av förmögenheten. Sympatiskt, men varför ska hans rika bolag då jävlas med Gävle om flygplatsen?
Vad som än händer bör flygplatsen sparas och successivt återställas, men viktigast är att en av Sveriges längsta landningsbanor inte rivs upp utan får finnas kvar som en resurs för Sverige och Nato i en riktigt farlig och orolig tid.
Utan den tackar en vacker dag också kanske något stort företag nej till en etablering i Gävle. Risken för det är minst lika stor som risken för att en idag rätt långsökt brist på el leder till samma sak inför en etablering.
Behålla den är bra, låta flygklubben ta ansvaret igen från en basnivå är bättre och försök sedan få de olika aktörerna att återvända till Gävle flygplats. Och därefter att sälja in den till andra aktörer, som till DHL och tänkbara etableringar då konjunkturen vänder.
Men för detta behövs med stor sannolikhet en helt ny politisk ledning i Gävle.Den nuvarande har trott allt för väl på Microsoft som uppenbarligen funnit det oemotståndligt med sina stora etableringar i vårt område.Frågan är varför, hur har dessa amerikanska kapitalister och vänstermajoriteten i Gävle och Sandviken kunnat finna och omfamna varandra så väl? Det kan man verkligen undra.
Som liten men intresserad aktieägare i både Sandvik, Alleima och Korsnäs Billerud känner jag mig för övrigt helt lugn utan ny kraftledning och leverans av mer el till dessa.
Kommunens ”projekt kraftledning” stinker nästan a la Trump, vad är falskt och vad är sant?
Trevlig ny helg, ändå alla vänner och andra!
Anm: Publiceras även på min sida på Facebook.

Publicerat

av